Szeretettel köszöntelek a ÜZLETELŐ klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÜZLETELŐ klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÜZLETELŐ klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÜZLETELŐ klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÜZLETELŐ klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÜZLETELŐ klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÜZLETELŐ klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÜZLETELŐ klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az állami támogatások mértékét tekintve éllovasok vagyunk, évente 1500 milliárd forintot fordítunk gazdaságfeljlesztésre, ennek ellenére leszakadunk. A bizonytalanság miatt dráguló hiteleken keresztül pedig újabb százmilliárdos terheket veszünk a nyakunkba. Kovács Árpáddal, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnökével beszélgettünk a jelenlegi gazdasági nehézségek hátteréről, és arról, hogy mi jöhet még?
hvg.hu: A reformfolyamatok leállóban vannak. Úgy tűnik, mintha nem tudnánk egyről a kettőre jutni. Mi az alapvető probléma?
Kovács Árpád. Évente 1500 milliárdot költünk el úgy, hogy nem látszik
© Stiller Ákos
|
Kovács Árpád:Az
utóbbi időben folyamatosan azzal szembesültünk, hogy miközben semmivel
sem fordítunk kevesebbet különböző államháztartási területekre,
egyszerűen nincs nyoma az áldozatvállalásunknak. Évente például mintegy
1500 milliárd forintot költünk el gazdaságélénkítésre úgy, hogy ennek
hatása egyáltalán nem látszik. Ez azért is rossz, mert közismert, hogy
Magyarországaz európai átlag egyharmadát fordítja kutatásfejlesztésre,
az állami támogatások nagyságrendjében viszont az európai élmezőnybe
tartozunk, mégis fokozatosan leszakadunk. Az okota közigazgatás
zavaraiban látom: egy olyan átmeneti állapot alakult ki, hogy a régi
rendszerektől megpróbáltunk megszabadulni, elmozdulni egy más típusú
vezénylési mechanizmus irányába, de ez valójában nem indult meg.
Szerintem méretbeli okokból. A kis és a nagy szervezeti méretek közti
bolyongásból adódóan a legjobb ötletek is a visszájára fordultak. Ennek
a hatására olyan jelenség állt elő, hogy a gyógyszer mellékhatása lett
az erősebb.
hvg.hu: Hol lehetne változtatni?
K. Á.: Mi
úgy gondoljuk itt az Állami Számvevőszéknél, hogy az államszervezet
igazgatási minőségét kellene megváltoztatni. Vissza kellene térni olyan
igazgatási mintákhoz, amelyek működtek és működnek. A reformot nem
tartjuk egyenlőnek különböző kísérletekkel, pláne, ha ezek különböző
elvetélt,számításokkal alá nem támasztott ügyekhez kapcsolódnak.
Nyilvánvaló, hogy ha nincs kidolgozott működési modell – ami egyébként
rendre visszatérő hiba –, akkor nagyon könnyen be is dőlnek a programok.
hvg.hu: Ennek mi az oka? Kapkodás, felelőtlenség?
K. Á.: Magyarországon
erőteljesen érvényesül a pártpolitikai dominancia. A pártpolitikákat
nem sikerült átfordítani egy tartós, domináns közpolitikai modellre.
Ennek a hiányában lényegében birkózásokká alakulnak ezek a törekvések
és nem egy közös, valamilyen algoritmusba rendezhető folyamattá. Mivel
nincs közpolitika, így a felelősség sem osztható meg. A túlzott
pártpolitikai dominancia miatt pedig előáll az a helyzet, hogy nagyon
szűk körű reformműhelyekben készülnek különböző ötletek, amelyek
dominánsan vezetői hatalmi pozíciókba került emberekhez kötődnek,
személyfüggővé válnak. Ennek a legeklatánsabb példája talán az, hogy
egyszer találtunk az Egészségügyi Minisztérium egyik szobájában 300
millió forintnyi el nem olvasott, föl nem nyitott, sőt még be sem
listázott tanulmányt. Amikor elkezdtük felkutatni a felelőst, kiderült,
hogy azok, akik annak idején ezeket a tanulmányokat megrendelték,
különböző – nem feltétlenül kormányváltáshoz kötődő – változások
kapcsán egy fél év múlva már nem voltak pozícióban. Az ilyen
menedzselési problémák olyan mérhetetlen redundanciát okoztak az elmúlt
években, amelyeket a világ egyetlen államháztartása sem bír el
tartósan. hvg.hu: Simor András egy közelmúltban megjelent
írása szerint 2000-2500 milliárd forinttal kellene csökkenteni az
állami kiadásokat. Honnan lehetne ekkora összeget előteremteni?
K. Á.: Szeretném
megjegyezni az arányok érzékeltetése miatt, hogy az összeg amelyről
Simor úr beszél, a kétszerese az adósságszolgálatnak, körülbelül az
önkormányzati rendszer teljes mérleg főösszegével egyenlő, vagy
kétszerese az egészségügyi ellátórendszerre fordított kiadásoknak.
Nyilvánvalóan ekkora összeget nem lehet a lakosságtól és a
vállalkozóktól egyszerre elvonni. Ugyanakkor az is igaz, hogy a
stabilitás hiánya jelentős ráfordításokat kíván. A hivatalnokok gyors
cseréje, az átgondolatlan lépések, a futó programok félbehagyása,
régiek újraindítása nagy összegeket emésztenek fel. Itt az ÁSZ-nál
egyébként tettünk rá kísérletet, hogy a különböző egymást lerontó,
félbehagyott programok különböző hatásmechanizmusait kiszámítsuk és az
látszik, hogy egy hatékonyabb, jobb, következetesebb, adott távon
óvatosabb munkával bizony nagyon sok pénzt lehetne megtakarítani.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Kovács Árpád a gazdaságról: a reform nem egyenlő a kísérlettel 2